Reforma streaminga koju planira globalno provesti Spotify, etička pitanja i pravna regulacija primjene umjetne inteligencije koja galopom ulazi u glazbeni ekosustav, važnost diskografskih kuća koje nikada nisu bile poželjniji partner izvođačima no što je to u digitalnom dobu te rastući interes za glazbena događanja u Hrvatskoj glavni su naglasci zabilježeni na zagrebačkom dijelu petog izdanja poslovne glazbene konferencije Runda Digital Day koja se ovoga tjedna održala u Zagrebu.

Na konferenciji u organizaciji regionalnog udruženja nezavisnih diskografa RUNDA sudjelovao je veliki broj sudionika, a na samom otvaranju Dario Draštata predsjednik Runde i predsjedavajući upravnog odbora Impale istaknuo je kako je u fokusu udruge uvijek edukacija članova, povezivanje sa regionalnim, europskim i globalnim akterima u industriji, ali i kreiranje prilika za poslovne suradnje te ključno lobiranje za osiguravanje istih uvjeta za regionalno digitalno tržište kakvi su oni u ostatku Europe. 'Na početku osnivanja udruge naša misija je bila dovesti vodeće digitalne streaming servise u regiju. Sada je cilj osigurati direktnu komunikaciju sa servisima, plasiranje lokalnih sadržaja, postavljanje urednika, kuratora za regiju, te obučavanje naših članova kako bi svi što kvalitetnije mogli poslovati. U tome imamo veliku pomoć Impale, koja nas prati od početka, kao i Merlin koji podržava Runda Digital Day od prvog izdanja prije pet godina.', istaknuo je Draštata.

KRITIČNI TJEDAN ZA NEZAVISNI SEKTOR

Konferencija se održala u, kako je naglasila Helen Smith izvršna direktorica Impale, 'kritičnom tjednu za nezavisni sektor', tjednu u kojemu se u Europskom parlamentu tražilo rješenja za zakonodavni okvir korištenja umjetne inteligencije koje će zaštititi kreativni sektor i uvesti transparentnost u korištenje autorskog sadržaja, te u kojem je plan za reformu streaminga platforme Spotify bio globalna vruća tema u glazbenoj industriji.

Helen Smith je - govoreći o tome kako je doba vladavine glazbenog streaminga suočilo izvođače s nizom novih izazova i natjecanju s puno većim brojem 'velikih igrača' - naglasila kako je u danas uloga diskografa značajnija no ikad i naglasila da su se troškovi poslovanja diskografskih kuća povećali. Pri tome je pitanje reforme glazbenog streaminga i novih modela raspodjele novaca od prava, načinima kako su ga predstavili Deezer i Spotify, pokazalo mnoštvo manjkavosti. Posebice onaj Spotifyja gdje bi postavljeni prag za isplatu na temelju tisuću streamova svake pojedine pjesme mogao dovesti do negativnih posljedica na manja tržišta, ali i na cijele žanrove poput bluesa i jazza. U traženju rješenja i nuđenju prijedloga svih ovih tjedana aktivno je uključena Impala.

'Implementacija Direktive o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu u Hrvatskoj je jedinstvena i neobična i Europska komisija će, po svemu sudeći, od zakonodavca u Hrvatskoj tražiti dodatna objašnjenja o logici rješenja vašeg novoga Zakona o autorskom i srodnim pravima', rekla je Helen Smith u uvodnom razgovoru Konferencije koji je vodila s direktoricom ZAPRAF-a Majom Vidmar Klarić. Direktorica Impale, krovnog udruženja europskih diskografa, istaknula je da bi novi model koji je uveden u hrvatski Zakon, ako bude proveden, mogao stvoriti sustav u kojemu svi gube. I izvođači, koji će naposlijetku dobivati manje prihode, i diskografi koji će se alocirati u neku od susjednih zemalja.

VAŽNOST ETIČNOSTI U PRIMJENI UMJETNE INTELIGENCIJE

'Radi se o istinski povijesnom trenutku kada ideje koje su nam se činile strane, postaju moguće', rekao je dr. Martin Clancy predsjednik globalnog komiteta za etiku u primjeni umjetne inteligencije IEEE, na inspirativnom predavanju o Umjetnoj inteligenciji (AI) i njezinoj primjeni u glazbenom ekosustavu i naglasio: 'Fundamentalne promjene, međutim, donose, izazove i probleme koje valja riješiti.' Među tim izazovima su pravna regulacija odnosa prema dosezima umjetne inteligencije, ali i etičko pitanje. Put razumijevanja ide od umjetničkog preko legalnog i etičkog do intervencije koja će omogućiti skladno korištenje napretka tehnologije.

'U posljednjih 14 mjeseci, razvoj i promjene na bazi umjetne inteligencije zbivaju se svakodnevno i svugdje', rekao je Martin Clancy, 'primjena inovacija je snažna i zbiva se vrlo brzo. Usporedimo li je s prihvaćanjem primjene, primjerice, bubnjeva ili saksofona u prošlosti, pa i kasnijih elektroničkih izuma, vremenski period početka njihove primjene kraći je.' Uz to, istaknuo je, alati umjetne inteligencije su zabavni, u konačnici manje koštaju, donose veću razinu diskusije, poboljšavaju znanje, donose iznenađenja, komercijalniji su i donose promjenu.

U svemu tome ipak valja uskladiti brzinu napretka i težnje velikih tehnoloških kompanija s glazbenim ekosustavom. 'Dobra vijest je', naglasio je, 'da ljudi brinu o umjetnosti i spremni su pomoći joj, a to je pokazalo vrijeme pandemije i lockdowna.' Martin Clancy je zaključio da se svakodnevno testiraju novi alati i novi načini i pojasnio da legislativa treba uhvatiti priključak, ali i kako glazbena industrija treba definirati potrebe i o tim potrebama informirati regulatore.

POTREBA ZA SINERGIJOM UDRUGA I INSTITUCIJA

'Kolektivne organizacije donose kolektivni glas sektora, prilike stvaraju prijedloge, ali i omogućuju edukaciju', istaknula je Helen Smith na panelu 'Iza zastora s udrugama i institucijama' na kojemu su sudjelovali još i Kees van Weijen predsjednik nizozemske diskografske asocijacije STOMP i član UO Impale, Ruth Koleva predsjednica bugarske asocijacije nezavisnih izdavača ANMIP i Zorica Tepić iz nacionalne platforme Srbija stvara, Vlade Srbije, a moderirala je Nerea Serrano projektna menadžerica svjetske mreže neovisnih izdavača WIN. Panel je naglasio važnost dijeljenja podataka s institucijama i njihove sinergije na projektima od zajedničkog interesa, bavio se izvozom glazbe i dobrim primjerima inicijativa udruga poput Impalinog 'carbon calculatora' koji je prvi alat kojim izdavačke kuće mogu mjeriti svoj ugljični otisak. Ruth Koleva je istaknula probleme sa sustavom mjerenja popularnosti i nedostatkom podataka koji bi, osim radijskog airplaya, omogućili daljnji razvoj poslovanja u Bugarskoj i predstavila način na koji bugarski showcase festival djeluje u nastojanju da izvođačima omogući vidljivost na globalnoj sceni.

'Nastojimo privući što veći broj ljudi iz svijeta i želimo im predstaviti izvođače iz regije koji imaju globalni potencijal', rekla je Ruth Koleva i dodala: 'Vidimo da postoji veliki potencijal regionalnog tržišta, povezanog jezikom i kulturom.' Zorica Tepić je podvukla potencijal regionalnog tržišta, te objasnila načine na koje nacionalna platforma Srbija stvara pomaže glazbenicima i sektor te istakla prednosti suradnje sa Rundom kroz razmjenu informacija što se već pokazuje korisno u velikom projektu koji je platforma pokrenula. 'Trenutno provodimo istraživanje glazbenog tržišta u Srbiji kako bi iz njega spoznali vrijednost glazbene industrije u cjelini i pojedinačno po sektorima. S tim podatcima moći ćemo zajedno sa svim akterima industrije raditi na unaprjeđenju tržišta. U ovom projektu nam pomaže i Runda, zahvaljujući našoj suradnji sada imamo aktualne informacije i nekog s kim možemo komunicirati,', zaključila je Zorica Tepić.

REKORDNI INTERES PUBLIKE ZA GLAZBENA DOGAĐANJA

'Interes za glazbene događaje kontinuirano se povećava i ove godine bismo mogli doseći novi rekord prodaje', istaknuo je direktor agencije Eventim Damir Vranić na panelu 'Karta do uspjeha' koji je za isti stol doveo i osnivača i direktora agencije Entrio Berislava Marszaleka uz moderiranje Lane Čulig iz Aquarius Recordsa. Među trendovima koji su istaknuti na panelu su povećanje online prodaje ulaznica, značajan porast cijena ulaznica, ali i činjenica da još ima prostora za rast poslovanja.

Kada je o ulaznicama riječ, naglašeno je da je njihove cijene, kada je riječ o domaćim koncertima, još uvijek imaju prostora za rast. Nove tehnologije i pristupi tim tehnologijama omogućuju dolaske novih publika u dvorane, jer je važno informacijom biti prisutan na digitalnim platformama na kojima se nalaze mladi ljudi. Rečeno je da se primjećuje eklektičnost iste publike koja posjećuje stilski i žanrovski različite vrste događaja.

TIKTOK JE NAJVAŽNIJA PLATFORMA ZA PRAĆENJE IZVOĐAČA

O tome kako je to raditi A&R posao u regiji, na panelu 'A&R:  Slijedeća generacija' govorili su Helena Hraščanec iz etikete Intek, Antonino Šimić iz Menarta i Pavle Eftimovski iz Glitch Records, dok je panel moderirala Nela Pešovska iz Password Productiona. Poslovi A&R-a u odnosu na prepoznavanje potencijala izvođača promijenili su se zahvaljujući razvoju tehnologija pa je, osim praćenja rada na fizičkom terenu, važno aktivno pratiti digitalne platforme i podatke koje one donose. 'TikTok je najvažnija platforma za praćenje izvođača', rekao je Pavle Eftimovski.

Antonino Šimić naglasio je kako način funkcioniranja industrije pretpostavlja zajedničku energiju diskografskih kuća i izvođača pri plasmanu njihovih novih radova. 'Društvene mreže treba iskoristiti na najbolji način da ljudi mogu prepoznati rad izvođača', pojasnio je, 'tamo treba biti izrazito kreativan.' Pavle Eftimovski dodao je da 'svatko tko se bavi glazbom mora prihvatiti činjenicu da je 'social' jednako važan kao i pjesma koju napiše'.

Helena Hraščanec je naglasila da je važan partnerski odnos između izvođača i diskografske kuće istaknuvši kako je u malom gradu umjetniku potrebno organizirati sve uvjete da bi on uspio. Naglasila je da, bez obzira na njihovu važnost, umjetna inteligencija i društvene mreže nikada neće nadmašiti važnost napisane pjesme.

VAŽNOST LOKALIZIRANJA SADRŽAJA NA PLATFORMI SPOTIFY

Na radionici Spotify Masterclass, Jennifer Masset, voditeljica odjela za suradnju sa indie sektorom Spotifya je predstavila mnogobrojne mogućnosti i korisne alate koje donosi aplikacija Spotify for Artists za povećanje vidljivosti izvođača i njihovih djela. Predstavila je brojke Spotifyja koje uključuju 574 milijuna pretplatnika na 183 teritorija i 40 milijardi dolara isplaćenih autorima, izvođačima i diskografskim kućama na ime prava od streamanja glazbe. Naglasila je važnost kontinuiranog rada na vlastitim profilima kako bi se postigao veći uspjeh i dotaknula se reforme streaminga koju kani provesti Spotify. Pritom je istaknula da se radi o isplati na godišnjoj razini pri kojoj je prag od tisuću slušanja pjesme, istaknula je, malen jer se radi o svega 86 streamova pjesme mjesečno.

U raspravi nakon prezentacije istaknut je problem nedostatak lokalnih urednika Spotifyja u regiji, lokaliziranih naslovnica i playlista s lokalnim repertoarom na platformi. Takav pristup, naglašeno je, lokalne izvođače dovodi u neravnopravan položaj, a tema je to koja je kontinuirano jedan od najvećih prioriteta Runde, kao i Impale gdje ove udruge aktivno rade na tome da se što prije ova situacija promjeni, kako na Spotifyu tako i na drugim velikim glazbenim platformama.

Chaz Jenkins je predstavio Chartmetrix, poslovni alat koji na jednom mjestu donosi pristup sustavu podataka prikupljenih iz različitih platformi poput streaming servisa, radijskih stanica i društvenih mreža. Navigacija i sortiranje podataka u Chartmetrixu omogućava slojevitiju analizu potrebnu za donošenje poslovnih odluka potrebnih za uspješno navigiranje u glazbenom ekosustavu.

VAŽNOST DJELOVANJA RUNDE NA GLOBALNOJ POZORNICI

Cjelodnevna razmjena znanja i aktivno traženje odgovora na nove izazove u glazbenoj industriji ponudila je sadržajne razgovore, atraktivne prezentacije i panele koji su detektirali pozitivna kretanja poslovanja u glazbenom ekosustavu. Ali i pokazali kako je jedna od osnovnih odlika koja pokreće rast industrije na mnogim razinama - poslovna i umjetnička strast koju sa sobom donosi glazba. Direktorica Impale Helen Smith naglasila je važnost RUNDA-e u prezentiranju poslovnih inicijativa na globalnoj razini i istaknula da je RUNDA izvanredan primjer vrlo uspješne regionalne diskografske asocijacije.

Runda Digital Day #5 u organizaciji udruženja RUNDA održano je u prostoru Wespa Zagreb uz pokroviteljstvo Merlina, Hrvatske diskografske udruge (HDU)/ZAPRAF-a, Impale i kompanije Croatia Airlines.

Fotografije: Hrvoje Baudoin